Cursuri Montessori de aprofundare

Să vezi înseamnă să crezi – arta observării

30 martie 2019 – sesiunea I și 20 octombrie 2019 – sesiunea II

sediul Montessori Institute of Bucharest

“Însușirea fundamentală este capacitatea de a observa… să deții simțuri și să ai cunoștințe nu este suficient pentru a fi capabil să observi. Adultul trebuie să dezvolte dorința și abilitatea de a observa.” 
Maria Montessori, London Course, 1921
 

Sesiunea I – sâmbătă, 30 martie 2019

Aceasta va aborda principiile observării. Arta observării și a urmăririi cu adevărat a ceea ce ne dezvăluie copilul. Vom reflecta asupra a ceea ce înseamnă să ai cu adevărat încredere în copil și în faptul că el ne va arăta calea. 

Sesiunea va continua prin abordarea celor patru etape pe care Montessori le observă la copii în cadrul procesului de normalizare. Vom studia caracteristicile și principiile de dezvoltare ale fiecărei etape și vom reflecta asupra modului optim de a susține fiecare etapă de dezvoltare. Prelegerea se va baza pe pedagogia Montessori pură, dar va avea și un aspect foarte practic.

Ne vom orienta și asupra modului în care trasăm și analizăm aceste tipuri de curbe de lucru. Vom revizui modul în care adunăm informațiile necesare în calitate de educator practicant și activ, prezentând în același timp modul în care folosim aceste date pentru a produce o curbă de lucru.

Vom continua această sesiune cu un studiu de caz pentru a dezvolta arta analizării și întocmirii unui program personalizat de dezvoltare, pe baza pedagogiei mai degrabă decât pe baza vârstei sau a programei.

Sesiunea a II a – duminică, 20 octombrie 2019

Vom aborda de data aceasta alte principii care îndrumă și influențează acțiunile adultului.

Cum susținem copilul în capacitatea sa de a alege și care sunt implicațiile pe care acest lucru le are asupra copilului pe măsură ce acesta avansează pe drumul său către normalizare?

Care sunt diferitele tipuri de alegeri pe care le putem observa în munca noastră cu copiii și, în consecință, ce impact are și cum influențează acest lucru reacțiile noastre?
Vom reflecta și asupra dezvoltării concentrării și a modului optim prin care putem susține intensificarea și aprofundarea acesteia. Rolul adultului în a oferi provocări individualizate corespunzătoare este extrem de important în acest proces. Cum știm ce să oferim? Cum aducem copilul în punctul în care se concentrează?

Care sunt principiile călăuzitoare de dezvoltare care ne ghidează acțiunile și reacțiile?
Toate acestea vor fi, în mare măsură, prezentate din punctul de vedere al teoriei în acțiune. Ca atare, participanții vor primi multe sfaturi practice și idei asupra cărora pot reflecta atât pentru ei înșiși, cât și pentru interacțiunile lor cu copiii.

Karen Pearce deține diploma de educator AMI, nivel 3-6 ani.  Fost director de școală la Maria Montessori Institute, Karen a condus prototipul de Casa Copiilor al institutului în perioada 1990 – 2008 sub mentoratul cunoscutei formatoare Hilla Patell. Director pedagogic la The Montessori Place, Karen continuă să fie mentor pentru educatori Montessori, susținând prelegeri din cadrului cursului AMI și conducând cursul despre știința observării copiilor pentru educatori la MMI.

Programul fiecărei zile

  • 9-10.30 – prima parte
  • 10.30-11.00 – pauză de cafea/ceai
  • 11.00-12.30 – partea a doua
  • 12.30-1.30 – prânzul
  • 1.30-3.00 – partea a treia
  • 3.00-3.30 – pauză de cafea/ceai
  • 3.30-5.00 – partea a patra

Prețul: 150 euro ambele zile

Workshopul se adresează doar educatorilor cu diplomă Montessori, nivel 0-3 și 3-6 ani.

Workshopul va fi susținut în limba engleză, cu traducere în limba română.

La finalul zilei, participanții vor primi certificat de participare din partea Montessori Institute of Bucharest.

Înscrieri: prin e-mail la adresa info@montessori.org.ro. 

 

 

Sprijinirea copilului cu nevoi speciale şi a familiei lui

14 – 16 octombrie 2019, între orele 13.00 – 18.00,

sediul Montessori Institute of Bucharest

Sprijin

Acest workshop este o invitație la înțelegerea și susținerea copiilor cu nevoi educative speciale și a famiilor lor. Se adresează atât educatorilor și asistenților din clasele Montessori, cât și consilierilor școlari și administratorilor de grădinite și școli în general. Workshopul este deschis și părintilor cu copii cu cerințe educative speciale, precum si tuturor celor care au ocazia să influențeze pozitiv evoluția unui copil cu dizabilități.

Nancy Lechner lucrează cu și pentru copii mici din anul 1977. Deține diplome AMI (Association Montessori Internationale) pentru nivelele 0-3 și 3-6 ani si diploma AMI de educație specială. A susținut nenumărate workshopuri pentru parinți și pentru echipe educaționale din California, Oregon, Texas, Australia și Europa. Împreună cu sora sa, Patricia Wallner, este fondatoarea organizației Parent and Child Together care a oferit consiliere parentală, seminarii și sesiuni de dezvoltare profesională pentru educatori. Nancy vine pentru prima data în România cu scopul de a împărtăși din experiența sa de lucru la clasă cu copii cu diverse nevoi speciale și ca părinte al unui copil cu dizabilități.

În decursul celor trei zile, Nancy Lechner va prezenta participanților metode practice bazate pe principiile Montessori pentru identificarea și susținerea copiilor cu diverse nevoi speciale. De asemenea, îi va ghida pe educatori și asistenți în lucrul direct cu părinții unor astfel de copii, în drumul lor de acceptare a situației și de susținere cu iubire și înțelegere a propriului copil. Acesta este primul pas esențial pe drumul ascendent al familiei, după care urmează intervenția profesionistului avizat, care întocmește planul individualizat de lucru pentru copil și familia lui.

Workshop-ul nu oferă specializarea participanților în lucrul cu copiii cu nevoi speciale în materie de diagnoza și tratament, ci aduce un plus de constientizare și de informare în ceea ce privește problematica delicată și de multe ori evitată a nevoii de integrare în societate a persoanelor cu nevoi speciale.

Discuțiile, filmuletele, sesiunile frecvente de întrebări și răspunsuri, suportul de curs și experiența bogată a trainerului sunt surse sigure de dezvoltare profesională și personală pentru fiecare participant. O experiență unică și, pentru mulți dintre noi, absolut necesară!

Cursul se adresează educatorilor şi învăţătorilor Montessori, administratorilor şi fondatorilor de şcoli şi grădiniţe Montessori şi tuturor celor interesaţi de înţelegerea şi sprijinirea copiilor cu nevoi speciale.

Cursul se desfășoară în limba engleză, cu traducere în limba română.

Invitat: Nancy Lechner, trainer Montessori AMI, nivel 0-3 ani

Preţ: 200 euro

Înscrieri: prin e-mail la adresa info@montessori.org.ro

 

 

Tranziția de la vârsta de 6 ani

2 – 4 octombrie 2019, între orele 13.00 – 18.00,

sediul Montessori Institute of Bucharest

Copilul de 6 ani este la granița dintre grădiniță și scoală, dar aceasta este doar una dintre tranzițiile prin care trece la aceasta vârstă. Copilul experimentează într-un mod foarte concret începutul unei noi perioade din viața lui, marcată de câteva treziri psihologice lente, dar esențiale: mintea rațională, imaginația, conștiința morală și conștiința socială. Care sunt semnele acestor treziri și cum le observăm la copii în jurul acestei vârste? Cum îi ajutăm și cum îi încurajăm la grădiniță și la școală pe copiii noștri în exersarea fiecărei noi achiziții psihologice?

Workshopul își propune să exemplifice modalități de lucru cu copiii la grădiniță și școală în așa fel încât să fie activate puterile psihologice care se trezesc în copii în cadrul acestei tranziții:

  • Rolul educatorului/învățătorului în învățarea lucrului în grup (urmărirea unui scop, acordarea de roluri, monitorizarea lucrului, prezentarea rezultatului). Exemple de jocuri și activități.
  • Cum introducem conceptul de timp: ceasul, calendarul, linia timpului, povești despre timp
  • Tranziția de la grădiniță la școală în abordarea Montessori: observare copiilor de la grădiniță de către învățător, vizita copiilor de la grădiniță la școală, acomodarea cu școala, tranferul de încredere între educator și învățător
  • Construirea comunității de copii și implicarea copiilor în proiecte care să întărească coeziunea grupului
  • Geometria ca mijloc terapeutic pentru copiii de această vârstă

În cele trei zile de întâlnire cu Carla, educatorii și învățătorii Montessori vor beneficia de consolidarea perspectivei Montessori în ceea ce privește grădinița/școala ca instituție care ajută copilul să crească frumos, folosind darurile vârstei de 6 ani și depășind provocările ei.

Cursul se adresează educatorilor şi învăţătorilor Montessori, precum şi administratorilor şi fondatorilor de şcoli şi grădiniţe Montessori.

Cursul se desfășoară în limba engleză, cu traducere în limba română.

Invitat: Carla Foster, trainer Montessori AMI, nivel 6-12 ani

Preţ: 200 euro

Înscrieri: prin e-mail la adresa info@montessori.org.ro. 

 

 

Copilul până la trei ani și pragul de la vârsta de 3 ani

De la naștere la 3 ani. O perioadă pe cât de fragilă, pe atât de importantă. Când vorbim despre viața omului, ne raportăm la acest interval așa cum ne raportăm la rădăcină atunci când vorbim despre plantă. În această perioadă se manifestă gestul minunat al naturii de a dărui copilului darul vieții specific umane pe care acesta îl crește; așa cum sămânța primește și poartă cu sine specificul plantei întregi. Evoluția copilului de după 3 ani depinde de împlinirea lui de până atunci, așa cum orice răsare din rădăcină depinde în principal de sănătatea acesteia.

La trei ani se întâmplă un lucru minunat: începe să se trezească în copil conștiința de sine. Care sunt schimbările în viața lui determinate de acest fapt? Cum le observăm și cum ne adaptăm noi, ca adulți, acestor schimbări? Cum s-a dezvoltat copilul până aici sub aspectul limbajului și al mișcării?  Ce temperament și ce tip de personalitate are fiecare copil?

În mediul Montessori, trei ani este vârsta la care se face trecerea copilului de la grupa de toddlers la grupa de 3-6 ani. Ce implică această tranziție pentru copil, pentru educator și pentru administratorul de grădinită? Cum organizăm trecerea în așa fel încât să-i fie cât mai ușor copilului. Iată câteva întrebări la care veți găsi răspuns în cadrul acestui curs.

Cursul se adresează educatorilor Montessori nivel 3-6 ani și studenților din cadrul cursului cu diploma AMI, nivel 3-6 ani, precum şi administratorilor şi fondatorilor de şcoli şi grădiniţe Montessori.

Cursul se desfășoară în limba engleză, cu traducere în limba română. 

Invitați: Nancy Lechner și Mariana Uliță

Perioada: 10 – 14 februarie 2020

Locația: sediul Montessori Institute of Bucharest

Preţ: 250 euro