De ce Montessori

Scopul educației Montessori este să susțină dezvoltarea copilului în așa fel încât acesta să ajungă un adult împlinit, împăcat cu sine însuși și cu ceilalți, conștient de apartenența și de contribuția lui la umanitate ca întreg.

Educația Montessori este un model practic și eficace de abordare individualizată a copilului, susținând în egală măsură:

  • acumularea de cunoștințe și bucuria de a învăța,
  • gândirea critică și compasiunea,
  • independența și spiritul de comunitate,
  • capacitatea de leadership și lucrul în echipă,
  • autodisciplina și echilibrul interior.

Observarea perspicace, vigilentă și sistematică este punctul de plecare în înțelegerea copilului și atitudinea care deșteaptă în adult dorința de a alcătui pentru copil un mediu pregătit și o atmosferă care să-i susțină dezvoltarea naturală la fiecare etapă de creștere. Copiii sunt interesați în mod firesc să învețe despre lumea din jurul lor și să o înțeleagă, mânați de o curiozitate și o naturalețe care ajută ca dezvoltarea să se întâmple în mod spontan, sub ghidajul atent și inteligent al adultului.

Mediul Montessori autentic se distinge prin câteva calități:

  • respect pentru fiecare copil ca ființă unică și valoroasă,
  • respect pentru ceilalți, pentru mediu și pentru comunitate,
  • grupe mixte de vârstă în care copiii se ajută între ei și învață unii de la alții, construind o comunitate,
  • libertatea copilului de a lucra în ritm propriu, fără întrerupere, într-o activitate aleasă dintr-o gamă largă de activități provocatoare, potrivite nivelului lor de dezvoltare. Educatorul valorizează interesul copilului și îl ajută să construiască în jurul acestuia,
  • copiii sunt implicați și absorbiți în propria activitate în mod constant și susținut,
  • explorarea este încurajată, în așa fel încât copiii să descopere singuri, să aibă voie să greșească și să se corecteze.