Numele de Montessori nu are franciză nicăieri în lume, așa cum are McDonalds sau Samsung. Ceea ce înseamnă că orice instituție se poate numi Montessori, fără să ofere neapărat educație Montessori autentică. Există în România școli care poartă numele Maria Montessori (tot așa cum alte școli poartă numele de Mihail Sadoveanu), fără să urmeze curriculumul Montessori sau principiile specifice acestei abordări.
În special pentru părinții care vor să-și înscrie copiii la o grădiniță/școală Montessori autentică, acesta poate fi un lucru deopotrivă frustrant și derutant. Iată care sunt reperele de bază în recunoașterea autenticității educației Montessori:
Educatorul/învățătorul Montessori are training specializat sau este în curs de specializare pentru nivelul de vârstă al copiilor cu care lucrează (de exemplu, dacă a finalizat curs de 3-6 ani, va lucra în clasa de copii de 3-6 ani). Pentru a vizualiza lista de educatori/învățători Romani, absolvenți de cursuri AMI, puteți vizualiza pagina dedicată acestora pe site-ul MIB.
Clasele multi-vârstă. Un element de specificitate pentru educația Montessori autentică îl constituie gruparea copiilor pe trei nivele de vârstă în aceeași clasă, astfel că avem:
Acest mod de a-i grupa pe copii implică faptul că o clasă Montessori se construiește în trei ani: în primul an clasa începe cu copii de 3-4 ani, în al doilea an se adaugă proporțional un alt grup de copii de 3-4 ani (copiii din anul anterior au acum 4-5 ani), iar in al treilea an se adaugă încă o treime cu vârsta între 3 și 4 ani. În același mod se construiesc și grupele de 6-9 și 9-12, iar clasele de 6-12 se construiesc în 6 ani. Echilibrul proporțional al vârstelor este unul din elementele de succes ale unei clase Montessori. Grupurile multi-vârstă sunt spații unde se întâmplă dezvoltarea socială și academică propice pentru că cei mici învață de la cei mari, iar cei mari oferă ajutor și sunt modele pentru cei mici, asa cum se întâmplă, de fapt, în mod natural și în viața reală.
Copiii de până în 3 ani sunt grupați în nemergători (2 luni -12/15 luni) și respectiv mergători (12/15 luni – 3 ani) pe criterii de siguranță și de calitatea îngrijirii.
Ciclul de lucru neîntrerupt este un element specific Montessori prin care acordăm copilului suficient timp să lucreze și să se odihnească. Când lucrează, copilul manipulează materiale, repetă, problematizează, explorează, găsește soluții în ritm propriu, construind în acest fel propriul edificiu solid de cunoștințe. În acest interval de timp copiii sunt liberi să-și aleagă activități în cadrul spațiului de lucru și să le realizeze fără să fie întrerupți de activități opționale incluse în programul instituției. Lungimea ciclului de lucru diferă în funcție de nivelul de vârstă al clasei de copii, astfel:
Abordarea individualizată. Un program Montessori autentic susține dezvoltarea individuală a copilului. Educatorul/ învățătorul planifică activități pentru fiecare copil în parte, în funcție de nivelul de dezvoltare a acestuia și de interesul specific al fiecărui copil. În acest fel dezvoltarea copilului ca întreg devine scopul principal al educației din clasa Montessori. Până în jurul vârstei de 5 ani copiii aleg în mod natural să lucreze singuri, de aceea, până la această vârstă și prezentările de materiale sunt mai mult individuale. La școală copiii sunt atrași de lucrul în grup, de aceea în mod natural prezentările se fac în principal în grupuri mici, mai ales în funcție de nivelul de cunosținte, nu neapărat în funcție de vârstă (adică, de exemplu, un copil de 6 ani care este pasionat de și avansat la geografie poate lucra un proiect pe această temă cu un copil de 8 ani). Curriculum Montessori însușit în timpul cursului de formare și curriculum-ul Montessori aprobat de Ministerul Educației sunt sursele principale de inspirație pentru educatorul/învățătorul Montessori în lucrul cu copiii.
Materiale Montessori specifice și complete, adecvate nivelului de vârstă și de dezvoltare a copiilor din clasa respectivă. Materialele sunt aranjate pe raft la nivelul și la dispoziția copiilor, au un scop inteligent și sunt confecționate din materiale de calitate. Frumusețea, calitatea, cantitatea și autenticitatea materialelor, precum și spațiul luminos și necongestionat sunt indicii ale unui mediu Montessori bine gândit și armonios.
Libertate și limite. Într-o clasă Montessori copiii au libertatea de a se mișca, de a alege activitatea, de a interacționa cu ceilalți, în măsura în care respectul pentru sine, pentru ceilalți și pentru mediu este menținut. Cu alte cuvinte, i se dă copilului atâta libertate cât îi este de folos ca el să crească armonios și să își folosească energia în mod pozitiv. În mediul Montessori copiii nu sunt lăsați să facă absolut tot ceea ce vor, la voia întâmplării, așa cum în mod eronat este uneori înțeleasă educația Montessori, ci sunt ghidați să acționeze în mod inteligent, în limite clar stabilite, pentru folosul lor și al celorlalți.
Când am început cursul pentru educator Montessori pentru vârstă de 3-6 ani, eram însărcinată în 7 luni.
Era o călătorie cu multe necunoscute, în timpul căreia trainerul m-a sprijinit atât de mult emoțional, încât totul mi-a părut ulterior o experiență care mi-a schimbat viața și mi-a oferit multă încredere în mine.
Cursul te ajută să te cunoști mai mult pe tine însuți, căci nu poți sprijini copilul să se clădească, dacă tu nu știi cine ești. Pe lângă aceasta, te ajută să te adâncești în abordarea Montessori și să o așezi ca mod de viață pentru fiecare zi.
Trainerul mi-a arătat ce înseamnă blândețea și bunătate autentică, este o ființa capabilă să dăruiască mult de la ea pentru a-i sprijini pe ceilalți. Nu ne-a spus niciodată că ce avem noi de realizat ca viitori ghizi este ușor, dar făcând-o ea cu atâta naturalețe și dedicare totul ne-a fost mai simplu.
Nu vă temeți să mergeți pe drumul acesta, este o călătorie în urma căreia veți afla cât de frumos și natural poți însoți copilul în dezvoltarea sa!
Drumul meu în educația Montessori a început cu cursul de asistenți 3-6 ani, apoi am vrut mai mult și în anul 2019 am început cursul de educatori.
Pentru prima dată în viață am învățat totul cu o mare bucurie, fiecare zi a însemnat o descoperire și o revelație despre ce înseamnă copilul mic.
Deși sunt educatoare în sistemul tradițional public de 30 de ani, de-abia acum am înțeles care sunt nevoile copilului, cum eu, adultul, să observ și să mă pliez după el, să am încredere și răbdarea îngerilor, să privesc fiecare copil cu smerenie și încredere, să îl respect pentru că este constructorul viitorului adult.
Acum sunt educator Montessori tot în sistemul public și fiecare zi e o fericire și o descoperire, mă bucur de ce am învățat și împreună cu copiii mei continuăm drumul pe care l-am început în anul 2019. Am speranța ca într-o zi viziunea Mariei Montessori va ajunge în cât mai multe grădinițe din România.
Adina JurcaCe privilegiu deosebit este să fii parte la construirea noilor rădăcini Montessori în Romania și să întâlnești pe toți acești oameni care încet și sigur au început să se simtă acasă la MIB. Ce privilegiu aparte este să găsești un sens atât de aproape de inima ta și să înțelegi misiunea frumoasă pe care o ai: de a fi martor la creșterea naturală a copiilor. Multumesc pentru efortul pe care l-ati facut ca toate acestea să se întâmple!
Anca UrsuCând intri într-un astfel de curs trebuie să fii sigur că îti dorești o transformare, pentru că nu te poți întoarce același om care ai venit.
Sorina ManoliuCe călătorie minunată și plină de descoperiri!
Aura CadisEu credeam că eu sunt cea care caută drumul. Dar datorită voua, drumul m-a găsit pe mine. Multumesc pentru că sunteți parte din călătoria mea.
Adela MunteanuSunt recunoscătoare pentru tot ce am învățat și pentru oamenii pe care i-am întâlnit. Mă simt ca un copil în gară, cu bagajul plin cu amintiri și cunoștinte, gata să ia trenul și să exploreze lumea.
Anca Fagaras