1. Este Montessori marcă înregistrată?
Montessori nu este o marcă înregistată, așa încât o școală/grădiniță poate fi echipată cu toate materialele, dar îi poate lipsi formarea adecvată a educatorilor/învățătorilor Montessori, abordarea alegerii libere, organizarea sau ordinea, învățarea colaborativă și interacțiunea, și așa mai departe. Unele grădinițe/școli practică Montessori cu adevărat, așa cum este descrisă metoda în prelegerile Mariei Montessori, dar din păcate sunt și insitutuții care doar folosesc numele de Montessori fără să implementeze metoda cu responsabilitate.
2. Este Montessori un sistem învechit, care nu permite inovația?
Maria Montessori a fost un spirit inovator și a încurajat inovația. Întreaga perspectivă a Mariei Montessori asupra copilului este inovatoare. Deși ideea de inovație sună interesant, în practică poate să ducă la clase Montessori care nu ating un nivel optim. Maria Montessori a muncit jumatate de secol pentru a dezvolta materialele, abordarea și sistemul care îi poartă numele. Câți dintre inovatorii de programe din zilele noastre petrec atâta timp observând, cercetând și implementând o structură nou introdusă?
Ca să putem vorbi de inovare în sistemul Montessori de bază, e nevoie ca inovatorul să dețină o înțelegere deplină a tuturor aspectelor care fac educația Montessori să funcționeze. De asemenea, este imperativ să aibă experiență la clasă consistentă înainte de a introduce orice mică modificare. Unii educatori sunt încurajați să înceapă să modifice sistemul Montessori când se află încă în perioada de instruire, când nici măcar nu au avut ocazia să facă observare într-o clasă Montessori bună, și cu atât mai puțin să lucreze efectiv în vreuna. Ca în majoritatea domeniilor, trebuie să stăpânești bine o metodă înainte de a încerca să o schimbi.
Inovatorul trebuie să aibă capacitate sporită de observare a copiilor. În cadrul cursurilor AMI de instruire pentru viitori educatori/învățători se realizează foarte multe ore de observare a copiilor: cursantul, aflat în instruire, stă în clasă nefăcând altceva decât să observe copiii și să își noteze ceea ce observă, notițe care ulterior sunt citite de trainerul său și corectate dacă e nevoie. Inovațiile ar trebui aduse de observatori excelenți ai copiilor, așa cum a fost Montessori.
Cele mai bune modificări aduse la programul Montessori ar putea veni din observarea efectelor pozitive ale respectivelor modificări în cadrul unui program Montessori care funcționează foarte bine, nu în cadrul unui program Montessori care nu a fost bine implementat de la bun început sau care a fost implementat partial, cu „elemente” Montessori disparate.
Inovația trebuie susținută dintr-o poziție de excelență în domeniul Montessori. Dacă există persoane care fac revizuiri pe baza unei înțelegeri aprofundate a metodei Montessori, cu atenție deosebită la repercusiunile pe care respectivele inovații le pot avea asupra întregului sistem și asupra copiilor, acestea cu siguranță pot aduce modificări pozitive și viabile care pot îmbunătăți sistemul.
3. Educația Montessori este prea permisivă. Copiii au nevoi de mai multă structură
În abordarea Montessori înțelegerea profundă a ideii de libertate este esențială pentru reușita clasei și a programului în sine. Unii educatori duc ideea de libertate din clasă atât de departe, încât clasa este un adevărat haos. Această situație este relativ acceptabilă la începutul anului, de exemplu în cazul unei clase de grădiniță nou formate. Maria Montessori a vorbit despre importanța faptului ca profesorul să fie răbdător, să conecteze copiii la mediu și să aștepte momentul când, unul câte unul, copiii vor începe să se concentreze. O problemă poate fi reprezentată de faptul că profesorul le permite copiilor să se deranjeze unii pe alții, să folosească materialele în alte moduri decât cele pentru care au fost concepute, etc. Maria Montessori a exprimat clar că libertatea înseamnă altceva, nu aceste lucruri. Libertatea vine împreună cu responsabilitatea de a avea un comportament constructiv pentru sine și pentru ceilalți. Sunt grădinițe și școli care solicită trainerii AMI să vină să observe la clasă și să dea feed-back educatorilor și administratorilor în așa fel încât să ajute la diagnosticarea și rezolvarea acestui gen de probleme.
4. Educația Montessori este prea rigidă. Copiii au nevoie de mai multă libertate
Unii părinți sunt deranjați de faptul că există lucruri pe care copilul lor nu are voie să le facă, precum să deseneze tot timpul și fără concentrare zeci de desene sau să construiască poduri și căsuțe din turnul roz. Copiii au nevoie de libertate și de limite. Unii dintre profesori rezonează foarte puternic cu aspectele legate de ordine din Montessori și le duc prea departe, veghind fiecare mișcare a copiilor și corectând-o. Dr. Montessori nu asta a vrut să spună prin ordine, desigur, dar găsirea echilibrului poate fi dificillă pentru unii profesori.
Când am început cursul pentru educator Montessori pentru vârstă de 3-6 ani, eram însărcinată în 7 luni.
Era o călătorie cu multe necunoscute, în timpul căreia trainerul m-a sprijinit atât de mult emoțional, încât totul mi-a părut ulterior o experiență care mi-a schimbat viața și mi-a oferit multă încredere în mine.
Cursul te ajută să te cunoști mai mult pe tine însuți, căci nu poți sprijini copilul să se clădească, dacă tu nu știi cine ești. Pe lângă aceasta, te ajută să te adâncești în abordarea Montessori și să o așezi ca mod de viață pentru fiecare zi.
Trainerul mi-a arătat ce înseamnă blândețea și bunătate autentică, este o ființa capabilă să dăruiască mult de la ea pentru a-i sprijini pe ceilalți. Nu ne-a spus niciodată că ce avem noi de realizat ca viitori ghizi este ușor, dar făcând-o ea cu atâta naturalețe și dedicare totul ne-a fost mai simplu.
Nu vă temeți să mergeți pe drumul acesta, este o călătorie în urma căreia veți afla cât de frumos și natural poți însoți copilul în dezvoltarea sa!
Drumul meu în educația Montessori a început cu cursul de asistenți 3-6 ani, apoi am vrut mai mult și în anul 2019 am început cursul de educatori.
Pentru prima dată în viață am învățat totul cu o mare bucurie, fiecare zi a însemnat o descoperire și o revelație despre ce înseamnă copilul mic.
Deși sunt educatoare în sistemul tradițional public de 30 de ani, de-abia acum am înțeles care sunt nevoile copilului, cum eu, adultul, să observ și să mă pliez după el, să am încredere și răbdarea îngerilor, să privesc fiecare copil cu smerenie și încredere, să îl respect pentru că este constructorul viitorului adult.
Acum sunt educator Montessori tot în sistemul public și fiecare zi e o fericire și o descoperire, mă bucur de ce am învățat și împreună cu copiii mei continuăm drumul pe care l-am început în anul 2019. Am speranța ca într-o zi viziunea Mariei Montessori va ajunge în cât mai multe grădinițe din România.
Adina JurcaCe privilegiu deosebit este să fii parte la construirea noilor rădăcini Montessori în Romania și să întâlnești pe toți acești oameni care încet și sigur au început să se simtă acasă la MIB. Ce privilegiu aparte este să găsești un sens atât de aproape de inima ta și să înțelegi misiunea frumoasă pe care o ai: de a fi martor la creșterea naturală a copiilor. Multumesc pentru efortul pe care l-ati facut ca toate acestea să se întâmple!
Anca UrsuCând intri într-un astfel de curs trebuie să fii sigur că îti dorești o transformare, pentru că nu te poți întoarce același om care ai venit.
Sorina ManoliuCe călătorie minunată și plină de descoperiri!
Aura CadisEu credeam că eu sunt cea care caută drumul. Dar datorită voua, drumul m-a găsit pe mine. Multumesc pentru că sunteți parte din călătoria mea.
Adela MunteanuSunt recunoscătoare pentru tot ce am învățat și pentru oamenii pe care i-am întâlnit. Mă simt ca un copil în gară, cu bagajul plin cu amintiri și cunoștinte, gata să ia trenul și să exploreze lumea.
Anca Fagaras