„The first thing to be done, therefore, is to discover the true nature of a child and then assist him in his normal development.”
Maria Montessori
În cadrul atelierului ne vom axa pe înțelegerea importanței primelor luni de viață în dezvoltarea capacităților ulterioare, în mod special a simțurilor. De asemenea, vom răspunde la întrebări de tipul: Care sunt etapele de dezvoltare biologică si neurologică a simțurilor în primele șase luni de viață? Care este nivelul la care se situează la naștere simțurile sale? Ce putem face mai mult în ceea ce privește îngrijirea nou-născutului?
Vom vorbi despre mobilele Montessori, adevărate opere de artă, și rolul lor esențial în stimularea simțului vizual, despre modul în care funcționează și se deosebesc de toate caruselele comerciale.
A doua parte a atelierului – practică
În urmă cu peste 50 de ani, Maria Montessori aducea în discuție un subiect extrem de important pentru educația timpurie: educația simțurilor. Dezvoltarea simțurilor o precede pe cea a „marilor puteri intelectuale”, spunea Maria Montessori.
Educația simțurilor este un proces complex de stimulare a simțurilor versus observarea nevoilor esențiale ale copilului. Este extrem de important ca această observare și stimulare să înceapă încă de la naștere. Stimularea simțurilor unui nou-născut se face lin, gradual, adaptat nevoilor sale, aproape insesizabil pentru ochiul neavizat. Această primă perioadă, anume primele șase luni de viață, este una de o importanță aproape vitală în dezvoltarea copilului.