Puterea cuvintelor. Aria de limbaj în abordarea Montessori

Dorinta de a comunica este adânc înscrisă în ființa umană, dar este o scânteie firavă care poate fi ușor stinsă în copilărie. De aceea, este vital să protejăm această scânteie și să o încurajăm să crească prin faptul că devenim conștienți de puterea cuvintelor asupra evoluției fiecărui copil. Acest workshop este o ocazie de neratat prin care putem să readucem în centrul atenției rolul limbajului în primul plan de dezvoltare și să redescoperim modul în care îi putem însoți și inspira pe copii în dobândirea limbajului oral și scris-citit.

Prima zi

Partea intai

Îmbogățirea vocabularului

Puterea cuvintelor… Ce este limbajul? De unde începem? ”Limitele limbajului meu sunt limitele orizontului meu.” Ludwig Wittgenstein. Punctul de plecare în tot ceea ce facem este copilul. Ce știm despre copil? Care sunt legile universale ale dezvoltării pe care copilul le urmează el și cum susținem această dezvoltare în desfășurare?

Partea a doua

Gândirea logică și libera exprimare

Copilul se naște cu potențialul de a dezvolta un limbaj, dar nu este capabil să vorbească la naștere. Montessori a observat că în primii șase ani de viață copilul posedă un tip special de minte numit minte absorbantă și experimentează o perioadă senzitivă pentru limbaj. Acest lucru îi permite copilului să contruiască limba maternă fără niciun efort conștient.

Încă de la naștere, copilul absoarbe orice limbă de care este înconjurat. Prin urmare, de îndată ce un copil se naște, este de o importanță vitală ca el să se afle mereu într-un mediu. Atunci când un copil este expus la un mediu în care limba vorbită este bogată și i se oferă posibilitatea de a vorbi, dar și de a fi ascultat, el va avea posibilitatea de a vorbi clar și articulat. Inevitabil, acest lucru îi va spori mai târziu capacitatea de a scrie și îl va ajuta să aprecieze ceea ce citește.

A doua zi

Prima parte

Scrisul – gândul în formă vizibilă

Educația Montessori îi îndrumă pe copii să exploreze scrisul. Dar cum facem acest lucru? Copiii au impulsul natural de a scrie, de a se exprima cu drag și bucurie în scris. E nevoie să ne amintim că omul are această pornire de a se exprima, de data aceasta într-o formă scrisă. Scrisul este abilitatea de a pune pe hârtie gândurile, dar pregătirea pentru scris a început în Casa copiilor cu mult înainte de scrierea cu creionul. Această pregătire indirectă îl ajută fenomenul de explozie a scrisului, ca manifestare spontană, venită din interior.
Partea a doua

A doua parte

Explozia cititului

Ca să fie capabil să citească, copilul trebuie să fi devenit experimentat în ceea ce privește scrisul. E nevoie să fie capabil să observe cuvântul scris – acest necunoscut misterios ca apariție, să recunoască pe rând toate literele din cuvânt și să le reunească, înțelegând sensul cuvântului. De asemenea, e nevoie să pună cuvântul în contextul propoziției, să exerseze în mod constant cititul. În cele din urmă, copilul ajunge la înțelegerea și aprecierea a ceea ce citește. Este un proces organic îndelungat care duce la citirea totală.

Invitat: Karen Pearce, educator AMI, nivel 3-6 ani

Perioada: 24-25 februarie 2024

Interval orar: 12.00 – 15.30

Preț: 500 lei (TVA inclus)

Educatorii şi învăţătorii cu diplomă AMI care lucrează în România beneficiază de 50% reducere.

Intalnirile vor avea loc online pe Zoom.

Workshopul va fi susținut în limba engleză, cu traducere în limba română.

Acest curs se adresează educatorilor Montessori, asistenţilor Montessori si fondatorilor de grădiniţe Montessori.

La final, participanții pot solicita adeverință de participare din partea Montessori Institute of Bucharest.

Înscrierile se fac completand acest formular.

Karen Pearce este director de pedagogie la The Montessori Place din Brighton, Marea Britanie, unde este mentorul educatorilor de la Casa Copiilor. Are 35 de ani de experiență în cadrul Casei Copiilor și ține cursuri și ateliere de lucru în toată Europa. Karen oferă, de asemenea, un program online de mentorat Montessori pentru a sprijini educatorii în punerea în practică a teoriei. Pe lângă toate acestea, anul trecut, Karen s-a întors să conducă o Casă a Copiilor pentru un an.